Ce înseamnă malpraxis?

O definiție cât mai simplă a malpraxisului medical este cea de eroare profesională generatoare de pagube pacientului, ce implică răspunderea civilă a personalului medical sau a furnizorului de servicii și produse medicale, sanitare sau farmaceutice.

Cine este răspunzător pentru malpraxis?

  • Personalul medical;
  • Unitatea sanitară – independent sau împreună cu personalul medical;
  • Producătorul de echipamente medicale sau de medicamente;
  • Subcontractorul de servicii medicale sau nemedicale care furnizează servicii sau produse către o unitate sanitară;
  • Furnizorul de utilități (electricitate, apă, gaz, etc.).

Când nu este considerat malpraxis?

  • Medicul își depășește limitele competenței în cazuri de urgență, în care nu este disponibil personal medical ce are competența necesară;
  • Daunele sunt cauzate de: condițiile de lucru, dotările insuficiente cu echipament de diagnostic și tratament, efectele adverse, complicațiile acceptate ale metodelor de investigație și tratament, defectele echipamentelor și dispozitivelor medicale;
  • Personalul medical acționează cu bună-credință în situații de urgență, cu respectarea competenței acordate.
  • Pentru a reclama un caz de malpraxis, pacientul poate sesiza o comisie din cadrul Direcției de Sănătate Publică - a cărei decizie este ulterior atacabilă în instanţă - sau direct instanţa judecătorească.
  • În cazul în care pacientul alege să sesizeze comisia din cadrul Direcției de Sănătate Publică, aceasta va desemna un grup de experţi în vederea analizării documentelor medicale şi audierii persoanelor implicate. În final, comisia va emite o decizie care va stabili existenţa sau nu a cazului de malpraxis- această decizie va putea fi atacată în instanţă de pacient, asigurator şi/sau medic.
  • În cazul în care pacientul optează să sesizeze direct instanţa de judecată, analizarea cazului de malpraxis se va realiza exclusiv de către instanţă, care va administra probele pe care le va considera necesare, inclusiv expertiza de specialitate, care se dispune în majoritatea cazurilor de acest gen.

Indiferent că este produs din eroare, din imprudenţă sau din cauza unor cunoştinţe medicale insuficiente în exercitarea profesiei, prejudiciul există, iar pentru a garanta acoperirea prejudiciilor rezultate în urma unui caz de malpraxis, personalul medical este obligat să încheie o asigurare de răspundere profesională, care va cuprinde toate tipurile de tratamente medicale ce se efectuează în specialitatea şi competenţa profesională a acestora.
Limitele maxime ale despăgubirilor de asigurare se stabilesc de către CNAS, după consultarea asociaţiilor profesionale din domeniul asigurărilor şi asociațiilor medicale, cu avizul Ministerului Sănătăţii.

O soluţionare corectă a situaţiilor de malpraxis presupune:

  • cunoaşterea detaliilor specifice practicării unei anumite specialităţi medicale
  • cunoaşterea aspectelor juridice care să contureze ideea bunei-credinţe în derularea activităţii medicale.
Top